Woordenschat: hoe laat je op een actieve manier woorden terugkomen in de les?

VOLG MIJN BLOG MET Bloglovin

Woordenschat : semantiseren – consolideren- controleren

Wat doe je met de woordenlijst in de methode? Hoe oefen je woordenschat ook als de cursisten de woorden niet leren? Welke spelletjes gebruik je? Hoe stimuleer je cursisten de woorden te gebruiken?

woordenschat

Vaak heb ik het hier met mijn collega’s over. Ik merk dat (bijna) iedereen worstelt met de woordenlijsten en cursisten die de woorden niet leren. Bij de cursisten benadruk ik dat de woordenschat de basis is van een taal, zonder woordenschat is het onmogelijk om te verstaan, spreken, lezen en schrijven. Hoe kun je op een actieve en speelse manier woorden terug laten komen in de les?

Welke activerende oefeningen kun je inzetten?

De oefeningen die ik nu vaak inzet zijn galgje (of het bouwen van een huisje) iedereen mag een letter zeggen en raden naar het woord of ik schrijf letters door elkaar op het bord van een bekend woord, iedere cursist probeert het woord te vinden. Ook schrijf ik weleens ongeveer 20 woorden op het bord en laat om de beurt een cursist een woord omschrijven uit de lijst (zonder het woord te zeggen, wat best een uitdaging is voor laagopgeleide A1 cursisten). Is het woord geraden dan veeg ik het van het bord. Of de cursisten mogen zelf ongeveer 5 woorden uit de woordenlijst selecteren en dan in groepjes/duo’s de woorden omschrijven, uitbeelden of tekenen. Verder laat ik cursisten ook wel een woordslang maken, als ik nog even tijd heb voor bijvoorbeeld de pauze.

Ook kun je een dobbelsteenspel inzetten met bijvoorbeeld kaartjes met woorden uit de woordenlijst.

Voorbeelden van dobbelsteenspellen vind je hieronder:

dobbelspelletje
Klik op de afbeelding voor de pdf van de dobbelspelletje

dobbelspel

 

Verder adviseer ik cursisten om met Wrts woorden te leren, of gebruik te maken van Quizlet of de app TinyCards.

Hoe leert een cursist woorden?

Het is bekend dat een cursist een nieuw woord maar liefst zeven keer moet tegenkomen voordat het in het woordgeheugen is opgeslagen. Maar hoe kun je er op een actieve manier voor zorgen dat herhaling er niet bij inschiet?

Tijdens mijn opleiding heb ik geleerd dat het belangrijk is om, wil je cursisten woorden aanleren je begint met receptieve oefeningen zoals gatenteksten (vul de gegeven woorden in), matchingopdrachten op woord- of zinsniveau (welk woord/welke zin betekent ongeveer hetzelfde?), rubriceeropdrachten (wat hoort bij elkaar?), zoek de outsider (welk woord hoort er niet bij?) en daarna productieve oefeningen zoals gatenteksten (bedenk zelf welk woord hier moet staan), zelf zinnen maken met nieuwe woorden, associatie-opdrachten: verzin woorden die te maken hebben met … (woordveld maken), woordpuzzels, taalspelletjes.

 

Woordenstroom

Vaak zoek ik op internet naar activerende werkvormen. Dat is nu niet meer nodig. Bij Uitgeverij Couthino is net (eind maart 2018) een nieuwe methode verschenen: Woordenstroom, werkvormen voor woordenschat. Dit boek biedt veertig werkvormen voor het oefenen en herhalen van woordenschat. Er staan korte (5-10 minuten, middellange (10-15 minuten) en lange werkvormen (meer dan 15 minuten) in. De werkvormen zijn ingedeeld op ERK-niveau. Net als in de boeken Actief met Taal, Differentiëren in het Talenonderwijs en DigiTaal wordt met pictogrammen onderaan de pagina duidelijk gemaakt waar de werkvorm voor geschikt is. De werkvormen zijn individueel, in duo’s, kleine groepjes of met de hele groep uit te voeren. De voorbereidings- en uitvoeringstijd worden vermeld en of je de werkvorm als spel kunt uitvoeren. Heel handig is het overzicht Werkvormen zoeken op eigenschappen voorin het boek. In dit overzicht zoek je makkelijk een geschikte werkvorm op.

Ik vind het een erg overzichtelijk boek en ben blij met eindelijk een boek met activerende werkvormen voor woordenschat.

Ik ben benieuwd wat jullie van het boek vinden, en ik stel een berichtje onderaan de pagina op prijs.

 

 

Facebooktwitter
4 Comments

Add a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.