Wat wil jij weten over taal?

NT2-CAHIER – Alles wat een NT2-docent wil weten over taal

In de serie NT2-Cahiers is een nieuw cahier verschenen. Het NT2-cahier Taalkit voor docenten is geschreven voor NT2-docenten die vinden dat ze kennis tekort hebben op taalkundig gebied.

Waarom dit cahier?

Waarom dit cahier?

Schrijfster Magreet Verboog geeft aan dat de opleiding docent NT2 uitsluitend gaat over de didactiek van het Nederlands als tweede taal. Een net afgestudeerde docent NT2 zei een aantal jaren geleden tegen haar: ‘Deze opleiding kan net zo goed Chinees als tweede taal heten, want het gaat helemaal niet over Nederlands.’ In dit cahier is er ruimte voor de taal zelf. Er wordt inzicht gegeven in enkele taalverschijnselen en maatschappelijk relevante taalkwesties.

Inhoud

Er zijn tien hoofdstukken:

  1. Eerstetaalverwerving: kindertaal Is taal aangeboren of imitatie? Kan een kind alle mogelijke talen leren? Leren wolfskinderen nog praten?
  2. Tweetaligheid en tweedetaalverwerving Is tweetaligheid een nadeel voor een kind? Waardoor zijn de niveauverschillen tussen volwassen tweedetaalleerders zo groot? Heeft grammatica van de moedertaal invloed op de tweede taal?
  3. Taal: het systeem Wat is taal eigenlijk? Waarom is er nog steeds geen goede vertaalmachine? Hoe geef je aan dat je uitgesproken bent?
  4. De functie van taal Wat zeg je wanneer tegen wie? U of jij? Hoe begin je een gesprek? Moeten sprekers altijd juiste informatie geven?
  5. Semantiek: woorden, woordenboek en woordvorming Wat is een woord? Hoe zijn de woorden in ons hoofd georganiseerd? Waarom verdwijnen veel spreekwoorden en gezegdes?
  6. De fonologie: spraakklanken, accenten, intonatie en ritme
  7. Zinsbouw en betekenis: morfosyntaxis Wat zijn verschillen tussen het Nederlands en het Turks? Hebben alle grammaticale vormen betekenis? Wat betekent zullen in het Nederlands?
  8. Het verschil tussen spreken en schrijven Is onze spelling fonetisch? Waarom schrijven we gynaecoloog en niet ginekoloog? Waarom ontstaat dubbelzinnigheid?
  9. Taalvariatie Waarom zeiden we vroeger [oto] en nu [auto]? Waarom blijft een minister soms plat praten? Is hun gaan fout, of modern Nederlands?
  10. Taal in verleden, heden en toekomst Waarom vinden wij Engels makkelijker dan Frans? Heeft het Nederlands naamvallen? Spreken we binnenkort geen Nederlands, maar Engels?
Website

Net als bij de andere cahiers vind je ook voor dit cahier handige documenten/oefeningen op de website www.nt2school.nl.

Conclusie

Ik vind dit cahier net als de cahiers Creatief schrijven, Buitenschools leren, Differentiëren, Uitspraak en spelling, Klassenmanagement, Films in de les en Grammatica handige boekjes om in een korte tijd iets te leren over het onderwerp. Verder zijn er bij alle cahiers oefeningen (op website en in het cahier) en zijn ze goed te gebruiken als naslagwerk. Bij veel cahiers worden er ook webinars aangeboden.

cahiers

Facebooktwitter

Add a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.