Voorstellen

VOLG MIJN BLOG MET Bloglovin

voorstellen

De eerste les

Zoek je ook naar een manier om je eerste les leuk te starten? In deze blog schrijf ik over inspirerende en activerende manieren om jezelf en de cursisten voor te stellen. Ik heb deze manieren van voorstellen verzameld door te praten met collega’s en te zoeken op internet.

 

Voorstellen hoe doe je dat?

Omgekeerde woordweb

Als docent kun je beginnen met jezelf voor te stellen. Ik doe dit graag aan de hand van een omgekeerde woordweb.

woordweb
Klik op de afbeelding voor de pdf

Ik bereid mijn lessen voor in PowerPoint. Het is heel erg makkelijk om in PowerPoint een omgekeerde woordweb te maken. Ik start met het laten zien van mijn eigen naam. Eén voor een vliegen daarna de andere onderdelen in en ik vraag de cursisten wat dit van mij is…… groen: lievelingskleur? kleur van mijn ogen? 39: leeftijd? of…..

Daarna laat ik de cursisten in duo’s van elkaar een (omgekeerde) woordweb maken. Vervolgens stellen ze elkaar aan de hand van het woordweb voor aan de groep. Ik doe dit met groepen vanaf A0.

Paspoort

Een andere manier van starten is om alle cursisten een paspoort in te laten vullen. Vervolgens bespreken de cursisten in duo’s wat er op het paspoort staat en laat ik de cursisten elkaar aan de hand van het paspoort voorstellen aan de groep.

Op dit paspoort kunnen vragen staan als:

  • Mijn voornaam is….
  • Mijn achternaam is….
  • Mijn woonplaats is….
  • Mijn geboorteland is….
  • Ik ben een    0  man     0 vrouw
  • Mijn leeftijd is….
  • Mijn hobby’s is / wat ik leuk vind is….
  • Mijn baan is / wat ik wil worden is….
  • Wat ik wil leren is….
 Sleutelbos oefening

Je begint zelf met het beschrijven van de sleutels aan je sleutelbos. Deze sleutel is van de voordeur want ik woon in een appartement/benedenhuis/rijtjeshuis in Amsterdam. Deze sleutel is van de garage/schuur want ik heb een auto/fiets. Ik heb een sleutel van een kluisje van school / werk etc. Daarna vraag je de cursisten na te denken over hun eigen sleutelbos en doe je een voorstelrondje.

voorstellen

Favoriete Nederlandse woord

Je vraagt de cursist zijn favoriete Nederlandse woord te vertellen aan de buurman/vrouw, net als waar ze vandaan komen, waarom ze de cursus volgen etc. Daarna stelt iedereen de duo cursist voor aan de groep.

Korte tekst

Lees een korte tekst over jezelf voor. Daarna deel je deze tekst uit en laat je iedere cursist een korte tekst over zichzelf schrijven aan de hand van vragen als hoe heet je?, waar kom je vandaan?, ben je getrouwd?, heb je kinderen?, kom je uit een stad of dorp? waar woon je nu? welke talen spreek je? De geschreven teksten bespreken de cursisten in duo’s. Daarna blaadje weg en ze vertellen aan de groep de belangrijkste dingen over de buurman/vrouw.

Overeenkomsten

Vraag naar overeenkomsten

    • Wie heeft er een naam die begint met een ‘A’?
    • Wie is er in juli jarig?

Laat de groep reageren en als het lukt kijk of je een gesprekje kunt voeren

Laat cursisten bij elkaar naar overeenkomsten zoeken

  • Wij zijn allebei een vrouw
  • Wij hebben allebei twee benen
  • Wij allebei twee kinderen
  • Wij komen allebei uit Syrië
Voorstellen aan de hand van de eigen naam

1. Iedere cursist schrijft zijn naam op een blaadje en schrijft dan met elke letter van de naam een nieuw woord over zichzelf op (bijvoorbeeld over je karakter). Anne: A = aardig, N = nuchter, N = netjes, E = elegant.

2. Je vraagt iedere cursist zijn naam op een blaadje te schrijven en de eerste en laatste letter te omcirkelen. Daarna deel je een rood en groen velletje papier uit en vraagt de cursisten met de eerste letter van de naam op het groene papier een woord te schrijven waar hij/zij van houdt en op het rode papier met de laatste letter van zijn naam een woord te schrijven waar hij/zij niet van houdt.

Raden

Eerst vertelt de docent zijn/haar naam. De rest moet de groep raden. Waar hij/zij woont, hoeveel kinderen, watvoor sport, hobby’s, leeftijd, favoriete eten.

Kring spel

Iedereen zit in een kring. De docent start met het gooien van de bal. Bij wie de bal komt moet zich voorstellen.

Binnen-/buitencirkel speeddaten

Laat de cursist 2 of 3 minuten iets over zichzelf vertellen, wissel daarna van plek in de cirkel en laat de cursist zich weer voorstellen aan een andere cursist. Begin met het vragen laten stellen door de binnencirkel en als de cirkel rond is, wisselen de cirkels van rol.

voorstellen

 

 

 

 

 

 

Facebooktwitter

Add a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.