Praktisch didactisch – even sparren met collega’s
Welke praktische vragen heb jij?
Regelmatig heb ik (didactische) vragen voor mijn collega’s:
- wat doe jij met cursisten die altijd haantje-de-voorste zijn?
- hoe pas jij liedjes of raps toe in je lessen?
- hoe bevorder jij de motivatie van cursisten?
- hoe geef ik een heldere instructie?
- wat doe je met cursisten die altijd te laat in de les komen?
- hoe ga je om met flexibele instroom?
- wat kan ik in mijn les aan uitspraak doen?
- hoeveel tijd besteed jij aan grammatica?
- waar moet ik precies op letten bij het geven van feedback op schrijven?
Helaas is het vaak lastig om dit even in de pauze of na de les te doen. Ik zit in een intervisie groep maar wij komen slechts één keer per twee maanden bij elkaar en ik heb vaak eerder behoefde aan antwoord op mijn vragen.
Praktisch didactisch….
Bij uitgeverij Coutinho is het boek Praktisch didactisch verschenen van Vita Olijhoek & Anja Valk. Vragen die NT2-docenten stelden tijdens trainingen, vormden de inspiratiebron voor dit boek. Er komen 45 vragen en adviezen aan de orde. Ze behandelen vragen van didactische aard als zaken die gericht zijn op pedagogisch handelen. Ze gaan in op kwesties die te maken hebben met de intake en het monitoren van cursisten.
Opbouw van het boek
Het boek is opgedeeld in vijf hoofdstukken:
- Didactiek in het algemeen
- Pedagogiek in het algemeen
- Van intake tot toetsing
- Vakdidactiek
- Reflectie en ontwikkeling
Bij elke vraag staat een icoon dat aangeeft bij welke competentie(s) van het Competentieprofiel Docent Nederlands als Tweede Taal de vraag past.
Conclusie
Voor mij is het boek een welkome aanvulling op de gesprekken die ik heb met collega’s en met de bijeenkomsten van mijn intervisie groep. Ik vind het fijn om het boek even snel te kunnen raadplegen en te gebruiken als sparring partner.
Ik ben benieuwd hoe jij het boek vindt, laat het mij weten onder deze blog.

