Digitale middelen in de NT2-les, deel 2

Onderstaand de tweede blog over digitale middelen, een vervolg op Digitale middelen in de NT2-les, deel 1 van Marie-Christine Ruijs.

Digitale middelen in de NT2-les, deel 2

In mijn vorige blog schreef ik over Forms (Google en Microsoft) en Actionbound. Er is in de tussentijd weer veel gebeurd, als NT2-docent leer je ook steeds weer bij. Dagelijks zijn er over de hele wereld miljoenen mensen bezig met onderwijs. Al die kennis is met slechts één klik op de knop deelbaar. Ik blijf het ongelofelijk vinden.

Digitale middelen ingewikkeld?

Eigenlijk ben ik maar een luie gebruiker, ik word snel enthousiast maar het moet niet te veel moeite kosten. Gelukkig zijn de digitale middelen (quizzen, platforms, apps, enz.) lang niet zo ingewikkeld meer als ze vroeger waren of leken (als ze al bestonden). In deze blog laat ik je kennismaken met een aantal eenvoudig inzetbare digitale tools. Je krijgt er geen extra taak bij, maar via het wereldwijde web (en mijn bescheiden bijdrage) krijg je hopelijk wat inspiratie en gratis kennis. Zie het als manier om het lesgeven leuk en boeiend te houden, voor jezelf en voor je cursisten.

Quizlet

 

digitale middelen

 

 

Om lesstof spelenderwijs te herhalen maak ik naast Kahoot! ook graag gebruik van Quizlet. Quizlet is een platform waar je je cursisten kunt laten oefenen met woordjes of zinnen. Zelf materiaal maken is vrij eenvoudig, maar er zijn al zoveel fijne bijdragen van collega-docenten (bij deze mijn oprechte dank!) dat je ook kunt zoeken op bijvoorbeeld NT2 klokkijken (500 sets, zie afbeelding) Ook kun je (net als bij Kahoot!) zoeken op methode (Taalcompleet, De Opmaat, enz.). Per set leer je de woorden eerst met flashcards en afbeeldingen, daarna ga je schrijven en doe je een spel en tot slot maak je een toets. Hoeveel herhalingen zijn dat wel niet? Bovendien komen de fouten die je maakt weer terug, toch slim van zo’n programma.

Quizlet Live

Bij Quizlet Live werken de cursisten samen in groepjes tegen andere groepjes. Ze leggen hun smartphones naast elkaar op de tafel. Bij elke vraag verschijnen er antwoorden op alle schermpjes, maar er is er maar eentje goed per groep. De cursisten moeten dus overleggen. Quizlet Live kun je ook doen wanneer je geen groot scherm in je lokaal hebt, iets wat je bij Kahoot! wel nodig hebt. Eerst kies je een set, bijvoorbeeld ‘Nederlandse onregelmatige werkwoorden’. Dan klik je op de knop LIVE rechtsboven en op Maak een spel aan. Er verschijnt een code, die de cursisten op www.quizlet.live (dus niet op www.quizlet.com) moeten invullen. De namen van de ingelogde cursisten verschijnen op het scherm. Het programma maakt teams en het spel kan beginnen.

 

Plickers

digitale middelen

digitale middelen

Hebben je cursisten geen smartphone en/of heb jij als docent geen beamer tot je beschikking, dan kun je ook gebruik maken van Plickers. Zelf moet je trouwens wel een smartphone hebben. Eerst maak je een account aan. Zorg dat je de app van Plickers op je telefoon zet. Daarna maak je meerkeuzevragen op je computer en voeg je je klas toe. Vervolgens download en print je zogenaamde codekaarten, die je aan je cursisten uitdeelt. Deze zijn persoonsgebonden. De vragen deel je uit op papier of laat je op een scherm zien, en je cursisten houden hun kaart met de juiste kant (A, B, C of D) omhoog. Jij richt je telefoon op hun kaart (precies zoals wanneer je een foto maakt) en de app registreert wie het goede antwoord heeft en wie niet. Als je de codekaarten lamineert, kun je ze gemakkelijk hergebruiken. Het is even wennen in het gebruik, maar goed voor de variatie en vooral fijn voor de wat minder goed uitgeruste lesruimte. De resultaten worden bewaard in je account. (www.plickers.com)

 

Padlet

Padlet is een andere mooie en bruikbare tool. Padlet is een digitaal prikbord om informatie op te delen. Je creëert er je eigen ‘muur’, die je helemaal naar eigen smaak kunt inrichten. Als je op een willekeurige plek op die muur dubbelklikt, krijg je de optie om iets toe te voegen. Je kunt kiezen uit tekst, filmpje, geluid, link, de mogelijkheden zijn legio. Padlet is gemakkelijk in het gebruik, intuïtief en ziet er meteen ook erg mooi uit. Wat je plaatst, kun je altijd nog aanpassen of weer weghalen. Je deelt de padlet door rechtsboven op SHARE te klikken. Vervolgens kun je een link kopiëren en via deze link kunnen anderen je muur bekijken en desgewenst ook bewerken. In het laatste geval zet je Those with access op Can moderate. Je kunt cursisten ook via e-mail of een QR-code uitnodigen.

Voorbeeld e-portfolio in Padlet

Zelf gebruik ik padlet nu voor groepen die een portfolio moeten bijhouden. In plaats van papieren hebben ze nu een e-portfolio. Het ziet er mooi uit, is altijd terug te vinden en gemakkelijk te delen. Daarvoor heb ik een dummy gemaakt, een muur met alle vereiste bewijzen (van Amsterdams burgerschap, buitenschools leren, digitaal leren, toetsen …) Deze padlet deel ik met de cursisten, die hem vervolgens gebruiken om hun eigen muur te vullen.

padlet

 

padletpadlet

padlet

 

 

Voorbeelden padlet e-portfolio met opdrachten voor Buitenschools leren, Amsterdams Burgerschap, Digitaal leren en de mogelijkheid om toetsen op te nemen.

 

 

 

 

 

Is een cursist naar het museum geweest, dan kan hij of zij daar een foto of toegangsbewijs van uploaden in de persoonlijke padlet. Maar een filmpje van een oefenplek of taalstage (duale plek) behoort ook tot de mogelijkheden, de cursist kan echt laten horen en zien dat hij Nederlands oefent en op welke manier dan ook participeert. Met een gratis account kun je drie muren of padlets maken. (www.padlet.com)

De volgende keer hoop ik je iets te vertellen over Flipquiz, Edpuzzle en Powtoon.

Inspiratie:

http://onderwijsmetict.rocleiden.nl/overzicht-van-alle-tools-en-de-voorbeelden

http://ict-idee.blogspot.com/p/rubricering.html

https://www.docentenhelpdesk.nl/onderwijstools/quizlet-live/

 

 

Facebooktwitter

Add a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.